Ciche zagrożenie zdrowia serca – cholesterol LDL

Posted on Lis 24 2016 - 12:00am by Emilia Michalska

Każdego dnia powoli umierasz nie mając nawet o tym świadomości. Twoim cichym zabójcą jest nie inna osoba czy siła wyższa, lecz niewielka biologiczna cząsteczka, która powoli, przez lata atakuje twoje serce i w pewnym momencie odcina dopływ krwi. Tak, to cholesterol LDL, zwany też złym cholesterolem. Wielu ludzi nie ma świadomości, że powinno się go kontrolować już od 20. roku życia.

Cholesterol – definicja

Ta substancja pochodząca z tłuszczy zwierzęcych jest produkowana w dużym stopniu przez nasze własne ciało. Niemniej dalej potrzebujemy zewnętrznego źródła cholesterolu, aby uzupełnić niedobory, jakich nasze ciało nie jest w stanie wyprodukować.

Sam cholesterol odpowiada za prawidłową przemianę materii w organizmie, a także pozwala na pracę wątroby oraz produkcję hormonów, jak:

  • Progesteron,
  • Testosteron,
  • Kortyzol

Dodatkowo występują dwie frakcje cholesterolu, jedna z nich posiada dużą ilość lipoprotein, a druga niską.

Cholesterol HDL (high density lipoproteins) posiada dużą gęstość lipoprotein, które pozwalają na prawidłowe funkcjonowanie całego układu krwionośnego. To właśnie ten cholesterol jest nazywany dobrym i powoduje, że nie dochodzi do zatorów w tętnicach czy arterii.

Natomiast cholesterol LDL (low density lipoproteins)  ma przeciwstawne działanie oraz skład. Nie zawiera w takiej ilości lipoprotein, jak jego lepszy kuzyn, a w efekcie tłuszcz w nim zawarty odkłada się na ściankach żył i powoduje powstawanie blaszek miażdżycowych.

Leczenie się z cholesterolu LDL

Badanie krwi wykaże, jaki mamy poziom cholesterolu całkowitego oraz z podziałami na frakcje LDL i HDL. Jeśli lekarz powie nam, że musimy skontrolować swój poziom cholesterolu, oznacza to dwie rzeczy:

  • Dieta
  • Ruch fizyczny

Ponieważ wysoki poziom cholesterolu jest problemem natury dietetycznej, zmiana diety z tłustej i bogatej w czerwone mięso jest pierwszym krokiem ku zdrowszemu życiu. Jajka, nabiał oraz tłuszcze zwierzęce muszą odejść w zapomnienie. Zastępujemy je rybami oraz drobiem. Również może pomóc Vitabuerlecithin, który zmniejsza wysoki cholesterol we krwi.

Po drugie nie da się obniżyć cholesterolu LDL bez regularnego ruchu fizycznego. Ćwiczenia, bieg czy choćby codzienny spacer albo jazda na rowerze pozwoli na zbicie nie tylko cholesterolu, lecz również poprawi naszą figurę oraz dotleni organizm.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
About the Author

Leave A Response